A comparative study of the future of world government formation in the Jewish and Islamic schools

Document Type : Original Article

Authors

1 Corresponding author: Master of Environmental Management and Planning, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Master of Organizational Psychology, Islamic Azad University, Karaj Branch, Tehran, Iran

3 Assistant Professor Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Iran

Abstract

Looking to the future and the direction of the movement of different religious schools is derived from the ideology that governs them. The formation of a world government in both the Jewish and Islamic schools also stems from this view. In this article, in order to understand this issue, to recognize the prevailing approach in both schools by qualitative content analysis method, after examining the three concepts of utopia, the promised and the apocalypse, from the perspective of which school in the world can build humanity better. To guide the favorable future, the important features claimed in the formation of the world government of the two schools of Judaism and Islam were extracted and compared with each other. The most important common features include seven features and the most important differences are six features. In terms of the features required for a school to form a single world government in the end of time, by examining the features proposed for both the Jewish and Islamic world governments in the future, the school of Islam has higher and higher capacity, talent and characteristics than the formation of a government at the level He owns the world and without political orientation towards a specific nation or race, he seeks to achieve justice in all the affairs of the society.

Keywords


Smiley face

  1. ابراهیم‌زاده آملی، عبدالله. ( 1386). موعود در ادیان. فصلنامه حصون، 4(12): 91-78.
  2. المسیری، عبدالوهاب. (1382)، دایرة المعارف یهود، یهودیت و صهیونیسم. تهران: انتشارات دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین.
  3. ایمان، محمدتقی و نوشادی، محمود رضا. ( 1390). تحلیل محتوای کیفی. فصلنامه پژوهش، 3(6): 44-15.
  4. تونه‌ای،‌ مجتبی. ( 1387). فرهنگ الفبایی مهدویت(موعود نامه). قم: انتشارات مشهور.
  5. جباری، حسین‌علی. ( 1398). بررسی اندیشه نجات و موعودباوری در ادیان. فصلنامه مطالعات مهدوی، 11(46): 74-57.
  6. حاجیانی، ابراهیم. (1396). مبانی، اصول و روش‌های آینده پژوهی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
  7. حسینی، سیده فاطمه؛ یدالله پور، محمدهادی و خرمی، مرتضی. (1393). موعودگرایی در قرآن و عهدین. فصلنامه سراج منیر، 5(14): 66-35.
  8. حسینی، محمد عارف. (1387). ﻧﯿـﮏﺷـﻬﺮ ﻗﺪﺳـﯽ. ﻧﻘـﺎدی ﭼﻬـﺎر اﻟﮕﻮ از ﺟـﺎﻣﻌﻪ آرﻣـﺎﻧﯽ اﻧﺪﯾﺸـﻤﻨﺪان ﻏﺮب و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ آنﻫﺎ ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ آرﻣﺎﻧﯽ ﺣﻀﺮت ﻣﻬﺪی (ﻋﺞ). قم: انتشارات مرکز پژوهش‌های صداوسیما.
  9. شاکری زواردهی، روح الله و شریعتی، محسن. (1394). کارکردهای موعودباوری در آیین یهود.  فصلنامه انتظار موعود،12(48): 68-51.
  10. شفیعی سروستانی، اسماعیل. (1399). اتوپیا، دستوپیا و دولت کریمه مهدوی. تهران: انتشارات موعود عصر (عج).
  11. شفیعی سروستانی، اسماعیل. (1384). آخرالزمان در یهود و مسیحیت. ماهنامه موعود،10(56): 43-27.
  12. طاهری آکردی، محمدحسین. (1396). ماشیح و دولت ماشیحانی موعود در یهودیت. فصلنامه مشرق موعود،11(41): 148-121.
  13. عباسپور، رضا. (1385). سیره حکومتی. ماهنامه موعود، 11(71): 70-68.
  14. عهد عتیق. (1399). ترجمه پیروز سیار. شهر:تهران انتشارات نی.
  15. فرزام‌نیا، نیما و بازاری، عماد. (1395). بررسی تأثیرگذاری فضای سایبری بر مؤلفه‌های توان رزمی داعش با رویکرد تحلیل محتوا. فصلنامه امنیت پژوهی،13(53): 152-121.
  16. قاسمی قمی، جواد. (1387). ماشیح منجی یهود به روایت تلمود. فصلنامه موعود مشرق،2(8): 166-153.
  17. قرآن کریم. (1386). ترجمه مهدی الهی قمشه‌ای. شهر:قم انتشارات اسوه.
  18. قیومی‌پور، رضا و غلامی، روح‌الله. (1399). بررسی آینده‌اندیشی در مکتب لیبرالیسم و تطبیق آن با آینده‌اندیشی اسلامی. فصلنامه آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی، 1(3): 180-155.
  19. کریم زاده، اصغر و ملایی،حسن. (1388). تا دولت ‌کریمه (بررسی رسالت‌ها و راهبردهای فرهنگی تربیتی دولت زمینه‌ساز). فصلنامه مشرق موعود، ، 3(10): 224-199.
  20. کریمی، سید حسن و معتمدی، منصور. (1400). آینده‌اندیشی از منظر یهود. فصلنامه آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی،2(2): 145-113.
  21. کریمی‌نیا، محمدمهدی و انصاری مقدم،مجتبی و اریک، رحیم. (1399). وعده‌های آخرالزمانی و موعودگرایی در آئین یهود. مجله پژوهش و مطالعات علوم اسلامی،2(20): 133-122.
  22. محبتی مقدم، امید. (1396). منجی جهان و عصر ظهور از دیدگاه آئین یهود. فصلنامه پژوهش‌های مهدوی،4(20): 114-91.
  23. مطلبی، مسعود و نادری، محمدمهدی. (1388). بررسی تطبیقی مفهوم آرمان‌شهر در اندیشه سیاسی اسلام ایران و غرب. فصلنامه مطالعات سیاسی، 2(6): 146-125.
  24. معین نجف‌آبادی، سعیده. (1390). بررسی تشابهات کارویژه‌های حکومت موعود در اندیشه شیعه و یهود. فصلنامه انتظار موعود،11(34): 174-145.
  25. معین نجف‌آبادی، سعیده. (1387). آرمان‌شهر در اندیشه یهود. فصلنامه انتظار، 8(26): 350-313.
  26. معین نجف‌آبادی ، سعیده. (1386). بررسی تطبیقی آرمان‌شهر شیعی و یهودی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد ،گروه آموزشی مطالعات سیاسی، دانشکده تاریخ، تمدن و مطالعات سیاسی دانشگاه  باقرالعلوم (ع).
  27. موحدیان عطار، علی. (1383). ابعاد جهانی موعودباوری. 5(19): 75-93.
  28.  مرکز مجازی مهدویت  http://www.mahdi313.com
  29. https://fa.wikipedia.org ویکی‌پدیا .
Volume 3, Issue 2
Summer Quarterly
November 2022
Pages 37-63
  • Receive Date: 21 February 2022
  • Revise Date: 23 June 2022
  • Accept Date: 21 August 2022
  • Publish Date: 21 September 2022