scenarios of participation in the twelfth parliamentary elections in iran

Document Type : Original Article

Authors

1 Corresponding author: phd student at University Of Eyvanakey

2 assistant professor of Malek Ashtar University of Technology

Abstract

electoral systems are the fundamental tools of democratic systems. the islamic republic of iran is no exception to the nature of its democratic nature in the islamic republic system as well as political legitimacy is one of the main pillars of the system. one of the most important is the popular acceptance of the electoral system, in which the higher participation rate reflects its high acceptance of the political system. therefore, the importance of study and study of elections and participation rate is clarified. In the elections of the Shura Council elections, due to its specific characteristics, the participation of popular political figures on participation in the 12th elections of the Shura Council in Iran was designed and implemented, finally with the opinion of eight key political figures among "electoral candidates"; "the emergence of popular political figures" and "sudden change of oil prices"; three scenarios have been characterized using the knowledge of experts participating in the study.

Keywords


Smiley face

  1. رهنورد، فرج‌الله و مهدوی راد، نعمت‌الله. (1393). مدیریت انتخابات. تهران: نشر اطلاعات.
  2.  سبیلان اردستانی، حسن. (1390). نقش رسانه‌ها در جلب مشارکت سیاسی. پژوهشنامه رسانه و مشارکت سیاسی، مرکز تحقیقات استراتژیک، (50) 13-62.
  3. اسلامی، سعید و علیخانی، نورالله. (1399). مطالعه عوامل مؤثر بر مشارکت مردم در انتخابات. دومین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه، دانشگاه پیام نور استان فارس، شیراز.
  4. امیرانتخابی، شهرود و حیران‌نیا، جواد. (1389). نقش رسانه‌ها در مشارکت سیاسی. پژوهشنامه رسانه و مشارکت سیاسی، مرکز تحقیقات استراتژیک، (50)، 63-59.
  5. بشریه، حسین. (1376). جامعه‌شناسی سیاسی: نقش نیروهای اجتماعی. تهران: نشر نی.
  6. بل، وندل. (1392). مبانی آیندهپژوهی: تاریخچه، اهداف و دانش، ترجمه مصطفی تقوی و محسن محقق، چاپ اول، تهران: مرکز آینده‌پژوهی علوم و فناوری دفاعی، مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
  7.  بیژن، عارف؛ اعجازی، احسان و لکزی، مهدی. (1398). واکاوی میزان تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر مشارکت سیاسی (مطالعه موردی: ایران و روسیه در سال‌های 2020-2010). پژوهشنامه علوم سیاسی، 14(4 (56)، 80-37.
  8. پدرام، عبدالرحیم و احمدیان، مهدی (1394) آموزه‌ها و ازموده‌های آینده‌پژوهی، موسسة افق آینده‌پژوهی راهبردی، تهران.
  9. پدرام، عبدالرحیم و زالی، سلمان (1397) الگویی نوین برای سناریونویسی در موضوعات راهبردی مطالعه موردی: سناریوهای آینده بحران سوریه، فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام، سال هفتم، شماره 2، صفحات 1 تا 26.
  10. جهانی‌­نسب، احمد و فرهادی‌نسب، جعفر. (1399). بررسی نقش انتخابات بر حاکمیت مردم با تأکید بر انتخابات مجلس شورای اسلامی. مجله بین‌المللی پژوهش ملل، شماره 53، 41-25.
  11. حاجی پور ساردوئی، سیمین. (1396). مطالعه رفتار انتخاباتی شهروندان تهرانی (مطالعه موردی: شورای شهر تهران). پژوهشنامه علوم سیاسی، 12(3)، 106-61.
  12. .دهخدا، علی‌اکبر. (1377). لغتنامه دهخدا. تهران: دانشگاه تهران.
  13.  دوبنوا، آلن. (1377). مسئله دموکراسی. مجله اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شماره 77-78، 31-24
  14. راش، مایکل، جامعه و سیاست، ترجمهی منوچهر صبوری، تهران، سمت، 1383.
  15. راهنمای آینده‌نگاری فناوری یونیدو.(1391). مترجم: شفیعی اردستانی، سونیا. تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
  16.  رحیمی، علیرضا. (1394). انتخابات و امنیت ملی، از ثبات تا دگرگونی سیاسی. فصلنامه مطالعات راهبردی، دوره 18، شماره 69، . 39-7.
  17.  رسولی قهرودی، مهدی؛ علوی تبار، علیرضا و زابلی، ساحل. (1398). تأثیر تبلیغات سیاسی منفی بر رفتار رأی‌دهی و مشارکت انتخاباتی (مطالعه موردی: دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران). دانش سیاسی، پیاپی 30، 464-443.
  18.  صالح‌آبادی، ابراهیم. (1399). تحصیلات، فرهنگ سیاسی و مشارکت انتخاباتی. جامعه‌شناسی کاربردی، 31(1)، 90-65.
  19. صدیق، میرابراهیم؛ کشیشیان، گارینه و حبیبی، احمد. (1399). نظام انتخاباتی و مشارکت سیاسی در ایران و تأثیر آن بر عملکرد نمایندگان (بررسی دوره‌های ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی). سپهر سیاست، دوره 7، شماره 3، 140-113. 21. صفری شالی، رضا. (1395). بررسی رفتار رأی‏دهندگی ایرانیان در انتخابات مجلس شورای اسلامی. فصلنامه مطالعات راهبردی، 18(69)، 138-119.
  20. عالم، عبدالرحمن. (1385). بنیادهای علم سیاست (جلد 15). تهران: نشر نی.
  21.  عبدالله، عبدالمطلب. (1389). عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس؛ مطالعه موردی شهر تهران. پژوهشنامه علوم سیاسی، 4(4)،146-109
  22. عبدالله، عبدالمطلب و توکل‌نیا، پرویز. (1401). بررسی علل و عوامل کاهش مشارکت سیاسی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی. جستارهای سیاسی معاصر، 13(2)، 36-21
  23. عبداللهی نژاد، علیرضا و امید، احمد. (1399). مطالعه ساختار و نحوه پوشش اخبار در تلویزیون‌های خبریِ بین‌المللی. مطالعات رسانه‌های نوین، 6(22)، 160-139.
  24.  قاضی شریعت پناهی، سید ابوالفضل (1383) حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، نشر میزان، تهران.
  25.  قنبرلو، عبدالله. (1395) تأثیر انتخابات بر جایگاه بین‌المللی دولت: با تأکید بر جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مطالعات راهبردی، 18(69)، 196-171.
  26.  محمدپور، احمد (1388) تحلیل داده‌های کیفی: رویه‌ها و مدل‌ها، مجله انسان شناسی، دوره دوم، سال یکم، شماره‌ی پیاپی 79، 160-127.
  27.  منصوریان، مصطفی و نیکونهاد، حامد. (1398). نظام حقوقی حاکم بر انتخابات: نظام‌های انتخابانی. پژوهشکده شورای نگهبان، تهران.
  28. مولایی، محمدمهدی و گل‌کار، مصطفی. (1394). آینده‌پژوهی انتخابات ایران و تحولات قدرت در جامعه شبکه‌ای، دستاورد‌های دیده‌بانی شبکه‌های اجتماعی مجازی. فصلنامه چشم‌انداز مدیریت دولتی، شماره 45، 132-121.
  29. Ghavvam, Sayed Abdul Ali. (2010), ). Politics of the Foundations of Political Science., Tehran Publication.
  30. Holman TB. Premarital prediction of marital quality or breakup research theory and Practice. Publisher Springer-Verlag New York Inc; 2002 Mason, J (1997). Qualitative Researching, London: Sage.
  31. Smirnov, O., & Fowler, J. H. (2007). Policy-motivated parties in dynamic political competition. Journal of theoretical politics, 19(1), 9-31.
  32. Son H. (2015). The history of Western futures studies: an exploration of the intellect tual traditions and three-phase periodization. Futures, vol 66, pp 120-137
Volume 3, Issue 2
November 2022
Pages 141-171
  • Receive Date: 21 July 2022
  • Revise Date: 10 August 2022
  • Accept Date: 13 August 2022
  • Publish Date: 22 November 2022