Future studies of media persuasion of the achievements of the Islamic revolution of Iran

Document Type : Original Article

Author

Department of Communication Sciences, Islamic Azad University, Ardabil, Iran

Abstract

Abstract

One of the strategic ways of great powers throughout history to create a gap between the government and the people of other societies has been casting doubt. The efforts of the enemies for more than 4 decades to implement the strategy of showing the ineffectiveness of the Islamic Republic system, along with the existence of some management inefficiencies, have led to the suspicion of the ineffectiveness of the Islamic Republic system. In contrast to these efforts and actions of the enemies, trying to explain the great achievements of the Islamic Republic of Iran and promoting public belief in this field is considered a strategic issue for our country. It becomes public opinion. In this regard, mass media are one of the most important components of explaining, informing and deepening the public's belief in the efficiency of the system. Therefore, the aim of this research is to identify and present media mechanisms to explain the efficiency of the system of the Islamic Revolutionary Republic of Iran and its credibility components. This research is in the field of qualitative research and the interview method has been used.

Keywords


Smiley face

  1. آل قیس، علیرضا و رسولی، محمّدرضا و دادگران، سید محمّد (1398) تبیین ارتباط میان اقناع رسانه‌ای شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی – مورد کاوی تلگرام .تهران . مطالعات رسانه‌ای، سال چهاردهم.شماره20. 
  2. الیاسی، محمدحسین (1388)، مبانی نظری و عملی اقناع و مجاب سازی، فصلنامه مطالعات بسیج، سال دوازدهم، شماره 45.
  3. اینگلهارت، رونالد (1373). تحول فرهنگی در جوامع پیشرفته صنعتی. (مریم وتر، مترجم) تهران: کویر.
  4. بینگلر ، اتولر (1376) ارتباطات اقناعی، على رستمی، چاپ اول ، مرکز تحقیقات و سنجش برنامه ای صدا و سیما.
  5. حسن خانی محمد  سعید ی روح الامین (1393) رسانه و نقش آن در استحکام ساخت درونی انقلاب اسلامی: رویکردی گفتمانی، پژوهش‌های سیاست اسلامی سال دوم پاییز و زمستان 1393 شماره6.
  6. خلیل زاده، محمد مهدی(1386) بازنمایی غیرواقع بینانه در رسانه ،مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها.
  7. دارابی (1399) گام دوم انقلاب اسلامی، تهاجم نرم و سواد رسانه‌ای، مطالعات قدرت پاییز و زمستان 1399 شماره 23.
  8. شامحمدی، نرگس (1389). عوامل موثر بر اعتماد به رسانه با تاکید بر خبر. ص. 183-210.
  9. مهربانی فر،  حسین و مؤذن، کاظم و مهدی پور، حسین(1401)صورت بندی مؤلفه‌های رسانه تراز انقلاب اسلامی از نگاه رهبران و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران (مقاله پژوهشی حوزه)  اسلام و مطالعات اجتماعی سال دهم پاییز 1401 شماره 2 (پیاپی 38).
  10. کشاورز حمید و فهیم نیا فاطمه و نوروزی علیرضاو اسماعیلی گیوی محمدرضا(1397). ارزیابی مدل مفهومی باورپذیری اطلاعات وب: رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری .پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات دوره ۳۴ بهار ۱۳۹۸ شماره ۳ (پیاپی ۹۷) 993-1022 .
  11. مهدی فیروزکوهی فرشید فرهادی محمد باوندپوری(1400) رسانه و عمق بخشی به انقلاب اسلامی ایران.  مطالعات بنیادین و کاربردی جهان اسلام سال سوم تابستان 1400 شماره 2 (پیاپی 8).
  12. نوروزی ،یعقوب و کشاورز، حمید (1398) ابعاد باورپذیری اطلاعات وب: دیدگاه ها و اولویت‌های دانشجویان دانشگاه‌های برتر ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات دوره ۳۰ بهار ۱۳۹۸ شماره ۱ (پیاپی ۱۱۷) 27 - 53
  13. ویندال، سون و بنو سیگنایتزر و جین اولسون (1376)،  کاربرد نظریه های ارتباطات، ترجمۀ علیرضا دهقان، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، تهران.
  14. Barry, C. L. (1994). User-defined relevance criteria: An exploratory study. Journal of the American Society for Information Science, 45, 149-159.
  15. Colman, A. (2002). Dictionary of Psychology. Oxford: Oxford University Press. Danielson, D. R. (2005). Web credibility. In C. Ghaoui (Ed.). Encyclopedia of human-computer interaction (pp. 713-721). Hershey, PA Idea Group.
  16. Flanagin, A. J.; Metzger, M. J. (2008). Digital media and youth: Unparalleled opportunity and unprecedented responsibility. In M. J. Metzger, & A. J.
  17. Fogg, B. J. (2003a). Persuasive technology: Using computers to change what we think and do. San Francisco, CA: Morgan Kaufmann Publishers.
  18. Fogg, B. J. (2003b). Prominence-interpretation theory. In G. Cockton, & P. Korhonen (Eds.),CHI '03 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems (pp. 722-723).New York, NY: ACM.
  19. Francke, H.; Sundin, O., and Limberg, L. (2011). Debating credibility: the shaping of information literacies in upper secondary school. Journal of Documentation, 67 (4), 675-694
  20. Hilligoss, B., & Rieh, S. Y. (2008). Developing a unifying framework of credibility assessment: Construct, heuristics, and interaction in context. Information Processing & Management,44(4), 1467-1484.
  21. Hong, T. (2006). The influence of structural and message features on Web site credibility. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57(1), 114-127.
  22. Hovland, C. I.; Janis, I. L. and Kelley, H. H. (1953). Communication and persuasion. New Haven CT: Yale University Press. Huntington, Paul; Nicholas, David; Gunter, Barrie; Russell, Chris; Withey, Richard and Polydoratou, Panayiota (2004). Consumer trust in health information on the web. Aslib Proceedings, 56 (6), 373-382.
  23. Liu, L.; Chi, L. (2002). Evolutional data quality: a theory-specific view. In International Conference on Information Quality, (ICIQ-02). Proceedings of the Seventh International Conference on Information
  24. Liu, Z. (2004). Perceptions of credibility of scholarly information on the Web. Information Processing & Management, 40, 1027-1038.
  25. Robins, D. and Holmes, J. (2008). Aesthetics and credibility in web site design. Information Processing and Management, 44 (1), 386-399.
  26. Robins, D.; Holmes, J. and Stansbury, M. (2009). Consumer health information on the web: The relationship of visual design and perceptions of credibility. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61 (1), 13-29.
  27. Standler, R. B. (2004). Evaluating credibility of information on the Internet. Retrieved August 16, 2011, from: www.rbs0.com/credible.pdf.
  28. Tseng, S. and Fogg, B. (1999). Credibility and Computing Technology. Communication of the ACM, 42 (5), 39-44.
  29. Wathen, C. N. and Burkell, J. (2002). Believe it or not: Factors influencing credibility on the Web. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53, 134-144.