The optimal image of marketing mix in new Islamic civilization

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. student in future studies, Faculty and Research Institute of Hazrat ValiAsr(A.S), Imam Hossein(A.S) Comprehensive University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor of Future Studies Department, Faculty and Research Institute of Hazrat Waliasr (A.S), Imam Hossein(A.S) Comprehensive University, Tehran, Iran.

Abstract

The aim of the current research was to investigate the ideal image of the marketing mix in modern Islamic civilization. The method used in this research was to review the literature and also use the qualitative method of document analysis. The findings have shown that the elements of the marketing mix, which are called P4 and include 1) price, 2) product, 3) product promotion (promotion) and 4) distribution channels, in Islam's view are largely similar to the view based on conventional marketing. The capitalist system is different and has its own definition. The results of the research show that the marketing mix in modern Islamic civilization includes Islamic product, Islamic price, Islamic promotion and Islamic distribution, each of which has coordinates and characteristics based on Islamic standards and teachings.

The aim of the current research was to investigate the ideal image of the marketing mix in modern Islamic civilization. The method used in this research was to review the literature and also use the qualitative method of document analysis. The findings have shown that the elements of the marketing mix, which are called P4 and include 1) price, 2) product, 3) product promotion (promotion) and 4) distribution channels, in Islam's view are largely similar to the view based on conventional marketing. The capitalist system is different and has its own definition. The results of the research show that the marketing mix in modern Islamic civilization includes Islamic product, Islamic price, Islamic promotion and Islamic distribution, each of which has coordinates and characteristics based on Islamic standards and teachings.

Keywords


Smiley face

  1. اسماعیل‌پور، علی؛ غلامعلی، سلیمانی. (1400). آینده‌اندیشی از منظر مکتب معتزله. نشریه علمی آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی. سال دوم، شماره اول، صص123-154.
  2. امیرشاهی، میراحمد؛ نقویان، ناصر؛ علوی، سیدعلی؛ پرورش محسنی، مرجان. (1390). درآمدی بر مبانی بازاریابی در اسلام. اندیشه مدیریت راهبردی. سال 5، شماره 2، پیاپی 10، صص221-273.
  3. بحرینی‌زاده، منیجه؛ الله یاری بوزنجانی، احمد. (1391). بازاریابی با رویکرد اسلامی: بازنگری تئوری آمیخته بازاریابی. کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی. صص169-196.
  4. حاتمی‌نسب، سیدحسن. (1400). نگاشت بازاریابی اسلامی در کسب و کارهای ایرانی. دوماهنامه بررسی‌های بازرگانی. سال بیستم، شماره 112، صص81-102.
  5. حسینی، میرزاحسن؛ فروزنده دهکردی، لطف‌الله؛ عیدی، فاطمه. (1390). ارائه چارچوب مفهومی در بازاریابی بر اساس مبانی اسلامی. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی. سال یازدهم، شماره 42، صص117-148.
  6. داوودی، زهره؛ شیرخدایی، میثم؛ نورائی، محسن. (1396). بازتعریف تبلیغات تجاری از منظر اسلام با روش کیفی. پژوهش‌های اجتماعی اسلامی. سال 23، شماره 2، پیاپی 114، صص117-142.
  7. رستمی، محمدرضا؛ فیض، داود؛ زارعی، عظیم؛ رستگار، عباسعلی؛ ملکی مین‌باش زرگاه، مرتضی. (1396). طراحی چارچوب مفهومی برندسازی اسلامی برای ورود به بازارهای جهانی در صنایع جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی. سال هفتم، شماره 26، صص125-150.
  8. سایت دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای farsi.khamenei.ir
  9. سلیمیان، خدامراد، خسروی، امیرعباس. (1401). تحلیل مهندسی توحیدی تمدن مهدوی. فصلنامه پژوهش‌های مهدوی. شماره 42، شماره 11، پاییز 1401، صص35-53.
  10. صنوبر، ناصر؛ متفکرآزاد، محمدعلی؛ راضی، نسرین. (1389). بررسی تطبیقی دیدگاه اسلام و نظام سرمایه‌داری در تصمیم‌های آمیخته بازاریابی. دوفصلنامه علمی پژوهشی جستارهای اقتصادی. سال 7، شماره 13، صص173-207.
  11. علمدار، زینب؛ اکبریان، رضا. (1397). اصول اخلاقی حاکم بر بازاریابی اسلامی از منظر قرآن و روایات. مجله علمی علوم اسلامی انسانی. سال چهارم، شماره 14، صص106-118.
  12. علی‌اکبری، راضیه. (1397). مهدویت و نگرش متفاوت نسبت به جامعه آرمانی. فصلنامه پژوهش‌های مهدوی. سال 7، شماره 26، پاییز 1397، صص77-97.
  13. عیدی، فاطمه. (1393). تبیین ارکان الگوی بازاریابی اسلامی. اندیشه مدیریت راهبردی. سال 9، شماره اول، پیاپی 17، صص25-58.
  14. کاتلر، فیلیپ. (1396). مدیریت بازاریابی. ترجمه؛ بهمن فروزنده. اصفهان: انتشارات آموخته.
  15. کریمی، میلاد؛ خنیفر، حسین. (1396). بررسی تطبیقی تصمیم‌های آمیخته بازاریابی از دیدگاه اسلام و غرب. مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره 15، شماره 1، صص225-247.
  16. محمدی آشنانی، علی. (1401). بازپژوهی تحلیلی آرمان‌شهر مهدوی در آموزه‌‌های قرآن کریم و روایات. فصلنامه پژوهش‌های مهدوی. شماره 40، سال 10، بهار 1401، صص7-40.
  17. مصلح، عبدالمجید؛ اله‌یاری بوزنجانی، احمد. (1394). اخلاق در بازاریابی: ارزش‌های اخلاقی مورد تاکید اسلام در مدیریت فعالیت‌های بازاریابی. پژوهش‌نامه اخلاق. سال هشتم، شماره 24، صص57-74.
  18. منش، یاسر. (1399). اصول مدیریت بازاریابی. تهران: انتشارات می‌گل.
  19. نستروویچ، سدومیر. (1397). بازاریابی اسلامی. مترجم؛ نوروزی، حسین؛ جنتی، سینا. نشر ادیبان روز.