The expectations from the civilized seminary by looking at the statements of the Supreme Leader; Critical review of the new program announced by the management center of seminaries in 2023
2
Department of Islamic Studies, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
Abstract
As an authentic Islamic religion, Shia has a powerful organization of clergy under the aristocracy of the seminary organization. With the occurrence of the Islamic revolution, this institution has seen many changes and has had structural and content changes in different stages. The last of these developments is the program that was announced at the beginning of the 1401 academic year after six years of research work and experimental implementation. Whether or not the characteristics of the level of Islamic civilization are considered in this program based on the thought of the Supreme Leader, is the question of the present research. Therefore, compared to the previous program, the mentioned program is examined with a critical eye, and by stating its merits and demerits, the missed expectations in order to reach the seminary level of modern Islamic civilization are identified and explained based on the menus of the Supreme Leader. be made In this research, sixteen unique features of this program, which are different from the previous program, have been identified, and seventeen expectations have been extracted from the statements of the Supreme Leader's revolutionary thought; Finally, a suitable model for the seminary suitable for the modern Islamic civilization has been introduced.
استادیان خانی علیرضا و مولوی وردنجانی عیسی (1399). بررسی نقش حوزه علمیه در ساخت بعد معرفتی تمدن اسلامی با تأکید بر اندیشه حضرت آیتالله خامنه ای، نشریه علم و تمدن در اسلام، شماره 6، ص 91 تا 109.
پیروزمند علیرضا (1396). انقلابی گری؛ هویت ساز حوزه و روحانیت، فصلنامه علوم سیاسی، شماره 80، ص 7 تا 24.
تایلر رالف (1401)، اصول اساسی برنامهریزی درسی و آموزشی، پور ظهیر علی تقی، انتشارات آگه، نوبت چاپ 16، تهران، ایران.
توکلی محمدی مرتضی (1396). گفتمان انقلاب اسلامی و حوزه علمیه انقلابی از دیدگاه مقام معظم رهبری، فصلنامه سیاست متعالیه، شماره 17، ص 117 تا 136.
جلالی غلامرضا (1385). سیره نبوى، حوزههاى علمیه و الگوسازى، مجله حوزه، شماره 138، ص 26 تا 50.
داناییفرد حسن (1395). تبیین بایستههای ایجاد تحول در مجامع علمی؛ بررسی موردی سیره علامه طباطبایی (ره) در ایجاد تحول در حوزه علمیه قم، دوفصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، دوره 10، شماره 1، ص 5 تا 58.
دانشیار مرتضی (1391). اصطلاح حوزه علمیه: تاریخچه پیدایی و تحولات معنایی، پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی، سال 45، شماره یکم، ص 81 تا 93.
رضوی سید عباس (1389). همبستگى حوزههاى علمیه جهان اسلام در پرتو پیامرسانى دینى، مجله حوزه، شماره 157، ص 189 تا 248.
سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنه ای
سعید احمدی حسن (1394). تحول در سیستم حوزه علمیه به سمت حوزة علمیه تمدن ساز برای تولید سیستم های اسلامی (ظرفیت های تمدن سازی)، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ص 30 تا 61.
سلیمی علی (1397). کاربرد تحلیل محتوای کیفی در استخراج تحلیل های اجتماعیِ قرآن کریم: گزارشی تحلیلی از روش یک تحقیق، فصلنامه روش شناسی علوم انسانی، سال 24، شماره 97، ص 75 تا 99.
صفوی سید عباس، احمدوند علیمحمد (1400). تصویر مطلوب تمدن اسلامی، الزامات و نتایج حاصل از تحقق آن، فصلنامه آینده پژوهی انقلاب اسلامی، شماره 4، ص 177 تا 206.
ضابط پور کاری غلامرضا (1396). نقش حوزه انقلابی در تمدن نوین اسلامی با تأکید بر اندیشه حضرت آیتالله خامنهای، فصلنامه سپهر سیاست، شماره 14، ص 185 تا 205.
طباطبایی فر سید محسن (1396)، اجتهاد پویا؛ رویکرد حوزه انقلابی، فصلنامه علوم سیاسی، شماره 80، ص 73 تا 100.
گزارش خبرگزاری فارس، آمار غیررسمی از اوضاع مساجد، https://www.farsnews.ir/news/14020230000437
مقیمی سید محمد (1394)، مبانی سازمان و مدیریت، انتشارات راه دان، چاپ دوم، تهران، ایران.
مؤسسه لوح و قلم (1398). منشور پانزده جلدی حوزه و روحانیت، جلد 4 اصلاح و تحول، چاپ اول، قم، ایران.
میر چراغ خانی حسین (1395). مولفههای حوزه علمیه انقلابی از دیدگاه امام خمینی از دیدگاه امام خمینی و امام خامنه ای، فصلنامه پیام، شماره 121 و 122، ص 22 تا 39.
میرزایی یحیی (1389)، حوزههاى علمیه و شاخصههاى حضور جهانى، مجله حوزه، شماره 157، ص 35 تا 58.
واعظی رضا و محمدی محسن (1396)، الگویی برای ارزیابی خط مشی های عمومی در ایران مطالعه خط مشی مالیات بر ارزش افزوده، فصلنامه چشم انداز مدیریت دولتی، ش 29، ص 48 تا 72.
KARAMI, A., & mahdikhani sarvejahani, S. H. (2023). The expectations from the civilized seminary by looking at the statements of the Supreme Leader; Critical review of the new program announced by the management center of seminaries in 2023. Futures Studies Of The Islamic Revolution, 4(1), 11-37.
MLA
ALI KARAMI; sayyed hasan mahdikhani sarvejahani. "The expectations from the civilized seminary by looking at the statements of the Supreme Leader; Critical review of the new program announced by the management center of seminaries in 2023", Futures Studies Of The Islamic Revolution, 4, 1, 2023, 11-37.
HARVARD
KARAMI, A., mahdikhani sarvejahani, S. H. (2023). 'The expectations from the civilized seminary by looking at the statements of the Supreme Leader; Critical review of the new program announced by the management center of seminaries in 2023', Futures Studies Of The Islamic Revolution, 4(1), pp. 11-37.
VANCOUVER
KARAMI, A., mahdikhani sarvejahani, S. H. The expectations from the civilized seminary by looking at the statements of the Supreme Leader; Critical review of the new program announced by the management center of seminaries in 2023. Futures Studies Of The Islamic Revolution, 2023; 4(1): 11-37.