بررسی آینده‌اندیشی از دیدگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته آینده‌پژوهی، دانشکده و پژوهشکده حضرت ولی‌عصر(عج)، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

2 استادیار روابط بین‌الملل، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، ایران.

چکیده

در این پژوهش هدف اصلی، بررسی آینده‌اندیشی از منظر سید‌جمال‌الدین اسدآبادی بوده است. این پژوهش هم از نوع بنیادی و هم از نوع کاربردی و ماحصل بررسی مقالات و تحلیل محتوای کیفی بوده که بر اساس تحلیل اسنادی متون و دیدگاه‌های موجود، به شناختی از پایه‌های ساخت آینده از منظر سیدجمال‌الدین اسدآبادی دست پیدا کرده است. هشت مقوله مهم از دیدگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی که تاثیر بسزایی در ساخت آینده دارند، شناسایی شده و تحلیل نحوه تأثیر هریک از آنها بر تفکر آینده انجام شده است. نتایج پژوهش بیان‌گر این است که، سیدجمال‌الدین اسدآبادی اساساً عمل و اندیشه‌اش همگی ناظر به آینده بود، یک هدفی را به صورت مشخص تعریف کرد، بر اساس آن هدف، یک سری استراتژی‌ها تدوین کرد و برای پیشبرد این استراتژی‌ها و تحقق هدف مدنظرش از یک سری تاکتیک‌ها استفاده کرد. هدف سیدجمال به بیان خودش؛ «خیر امت محمدی» بود، که این خیر امت محمدیه همان وضعیت مطلوب امت پیامبر اکرم(ص) است. سیدجمال برای تحقق این هدف از دو کانال یعنی؛ الف) مبارزه با استبداد داخلی و ب) مبارزه با استعمار خارجی استفاد کرد، و برای انجام اینها یک سری راهبردها از قبیل؛ بیداری اسلامی، اتحاد اسلام یا وحدت مسلمانان، بازگشت به اسلام راستین و غیره را به کار برد. سیدجمال در واقع بیشتر به دنبال ساخت آینده بود، البته این ساخت آینده را نیازمند شناخت آینده می‌دانست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating Futurism from Seyyed Jamaluddin Asadabadi's point of view

نویسندگان [English]

  • Milad Ghanbari 1
  • Javad Haghgoo 2
1 Ph.D. student in future studies, Faculty and Research Institute of Hazrat ValiAsr(A.S), Imam Hossein(A.S) Comprehensive University, Tehran, Iran,
2 Assistant Professor of International Relations, Faculty of Islamic Studies and Thought, University of Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: In this research, the main goal was to investigate Futurism from the perspective of Seyyed Jamaluddin Asadabadi.

Methodology: This research is both fundamental and applied and is the result of the review of articles and qualitative content analysis, which, based on the documentary analysis of existing texts and views, has gained knowledge of the foundations of future construction from the perspective of Seyyed Jamaluddin Asadabadi.

Findings: Eight important categories from Seyyed Jamaluddin Asadabadi's point of view, which have a significant impact on the construction of the future, have been identified and an analysis of the effect of each of them on the thinking of the future has been done.

Conclusion: Seyyed Jamaluddin Asadabadi's actions and thoughts were all focused on the future, he defined a specific goal, formulated a series of strategies based on that goal, and used a series of tactics to advance these strategies and realize his intended goal. Seyyed Jamal's goal in his own words; It was "the good of the Muhammadan Ummah", and this good of the Muhammadan Ummah is the same as the desired state of the Prophet's Ummah. Seyyed Jamal to achieve this goal through two channels, namely; a) fight against internal tyranny and b) fight against foreign colonialism, and to do this, he used a series of strategies such as; Islamic awakening, the unity of Islam or the unity of Muslims, the return to true Islam, etc. Seyyed Jamal was actually looking for the construction of the future, although he considered this construction of the future to be necessary to know the future.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Futurism
  • Seyyed Jamaluddin Asadabadi
  • Qada and Qadr
  • philosophy of history
  • modernity

Smiley face

  1. احمدی، سیدعزت‌الله. (1393). بررسی اندیشه سیاسی سیدجمال‌الدین اسدآبادی و امام خمینی(ره). معرفت. سال بیست و سوم، شماره 200، صص49-66.
  2. اسماعیل‌پور، علی؛ غلامعلی، سلیمانی. (1400). آینده‌اندیشی از منظر مکتب معتزله. نشریه علمی آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی. سال دوم، شماره اول، صص123-154.
  3. اصدق پور، محمد. (1395). آراء تفسیری سیدجمال‌الدین اسدآبادی و ابعاد اجتماعی آن. پرتو وحی. شماره دوم، صص19-36.
  4. آقازاده، جعفر؛ عبداللهی متنق، غفار. (1400). «اتحاد‌ اسلام» از منظر سیدجمال‌الدین اسدآبادی و سلطان عبدالحمید دوم. شیعه پژوهی. سال هشتم، شماره بیست و یکم، صص159-179.
  5. بهشتی‌سرشت، محسن. (1387). روابط و تعامل سیدجمال‌الدین اسدآبادی با میرزا ملکم‌خان ناظم‌الدوله و آثار آن در تحولات سیاسی زمانه. فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ، سال سوم، شماره دهم، صص41-49.
  6. توانا، محمدعلی. (1385). اسلام و مدرنیته در اندیشه سیدجمال‌الدین اسدآبادی. پژوهش علوم سیاسی. شماره سوم، صص97-113.
  7. جوادزاده، علیرضا. (1399). اعتبارسنجی سه گزارش سیاسی درباره میرزای نائینی؛ ارتباط نزدیک با سیدجمال‌الدین اسدآبادی و حکم به اعدام شیخ‌فضل‌الله نوری و ملاباقربانعلی زنجانی. تاریخ اسلام در آینه پژوهش. سال هفدهم، شماره دوم، پیاپی 49، صص59-67.
  8. حاجیانی، ابراهیم. (1396). مبانی، اصول و روش‌های آینده‌پژوهی. انتشارات دانشگاه امام صادق(ع). تهران.
  9. دهقانی، محمد؛ بارانی، محمدرضا. (1396). جایگاه رواداری در تمدّن ‌سازی اسلامی از دیدگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی. پژوهش‌نامه امامیه. سال سوم، شماره ششم، صص99-122.
  10. زارع ساری، علیرضا؛ وقوفی، امید. (1400). آینده‌اندیشی از منظر امام خمینی(ره). نشریه علمی آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی. سال اول، شماره سوم، صص87-110.
  11. سلیمانی قره‌گل، علیرضا. (1392). صورت‌بندی تجدد دفاعی در کشورهای اسلامی؛ بازخوانی تطبیقی آرای اجتماعی بدیع‌الزمان سعید نورسی و سیدجمال‌الدین اسدآبادی. مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره هفتم، شماره 3، صص54-74.
  12. شیرودی، محمدسجاد. (1398). سیدجمال‌الدین اسدآبادی و زمینه‌های احیا و پیشرفت تمدّن  اسلامی. نشریه علمی تمدّن  اسلامی و دین‌پژوهی. سال اول، شماره دوم، صص68-83.
  13. شیرودی، مرتضی. (1398). چالش خلافت و حکومت در اندیشه سیاسی سیدجمال‌الدین اسدآبادی. فصلنامه علمی تاریخ اسلام و ایران دانشگاه الزهرا(س). سال بیست و نهم، دوره جدید، شماره 44، پیاپی 134، صص55-70.
  14. شیرودی، مرتضی. (1400). مواجهه مفهومی بوم‌گرایانه سیدجمال‌الدین اسدآبادی و آیت الله محمدحسین نائینی غروی با تمدّن  غرب. نشریه علمی علم و تمدّن  در اسلام. سال دوم، شماره هشتم، صص112-126.
  15. صداقت‌زدگان، شهناز. (1393). نظریه اجتماعی قضا و قدر از دیدگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی و مرتضی مطهری. نظریه‌های اجتماعی متفکران مسلمان. سال چهارم، شماره اول، صص29-53.
  16. صدرا، محمد. (1399). سیدجمال و راه سوم در ورود جامعه اسلامی به عصر جدید. فصلنامه علمی پژوهشی سیاست متعالیه. سال 8، شماره 31، صص121-138.
  17. صدرا، محمد. (1400). سیدجمال، سلفی‌گرایی و نواندیشی غرب‌گرایانه: نگاهی آسیب‌شناسانه. مجله علوم سیاسی. سال بیست و چهارم، شماره نود و سوم، صص119-136.
  18. ظریفیان، غلامرضا؛ تقوی سنگدهی، سیده‌لیلا. (1389). بررسی تطبیقی آرای سیدجمال‌الدین اسدآبادی و حسن حنفی درباره غرب.جستارهای تاریخی. دوره اول، شماره اول، صص57-72.
  19. عرفان‌منش، ایمان؛ جمشیدیها، غلامرضا. (1394). واکاوی حدود و شاخصه‌های رئالیسم علمی در معرفت اجتماعی سیدجمال‌الدین اسدآبادی. نظریه‌های اجتماعی متفکران مسلمان. دوره 3، شماره 2، صص301-322.
  20. علی‌صوفی، علی‌رضا؛ زارعی مهرورز، عباس. (1391). اندیشه و عمل سیاسی سیدجمال‌الدین اسدآبادی در چالش با حکومت ناصری. مطالعات تاریخ اسلام. سال چهارم، شماره 14، صص111-133.
  21. عیوضی، محمدرحیم. (1401). جزوات آینده‌نگاری راهبردی. دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره). صص1-689.
  22. غیبی، عبدالاحد؛ اعلایی، بیان. (1381). بررسی تطبیقی اندیشه‌های اصلاح طلبانة «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» و «معروف رصافی». فصلنامه ادبیات دینی. شماره ششم، صص43-73.
  23. فرخان، امین؛ ملکوتیان، مصطفی. (1400). سیدجمال‌الدین اسدآبادی و ایدئولوژی اسلامی؛ کنش‌ها و معیارها. نشریه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. دوره 18، شماره 64، صص141-162.
  24. قدیمی قیداری، عباس. (1390). سیدجمال‌الدین اسدآبادی و رویکردهای تازه‌تر به تاریخ و تاریخ‌نویسی. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه تاریخ اسلام. سال اول، شماره چهارم، صص133-152.
  25. کافی، مجید. (1388). نظریه‌ی انحطاط و اصول شش‌گانه تکامل انسانی از نظر سیدجمال‌الدین اسدآبادی. دو فصلنامه علمی و تخصصی اسلام و علوم اجتماعی. سال اول، شماره اول، صص49-84.
  26. کافی، مجید. (1389). مولفه‌های روشن‌فکری در اندیشه اجتماعی سیدجمال‌الدین اسدآبادی. دو فصلنامه علمی و تخصصی اسلام و علوم اجتماعی. سال دوم، شماره سوم، صص115-140.
  27. کرمی، رضا. (1401). واکاوی نقش سیدجمال‌الدین اسدآبادی در بیداری اسلامی و استقلال هند(1235 -1269 ش ). پژوهش در تاریخ. سال دوازدهم، شماره 32، صص51-78.
  28. کریم‌نژادعلیشاهی، فرحناز. (1400). نقش سیدجمال‌الدین اسدآبادی در بیداری مشرق زمین. رشد آموزش تاریخ. دوره بیست و دوم، شماره 2، صص30-33.
  29. کیخا، نجمه. (1399). حکمت و سیاست در اندیشه سیدجمال‌الدین اسدآبادی. فصلنامه پژوهش‌های راهبردی سیاست. دوره نهم، شماره 35، شماره پیاپی 65، صص199-221.
  30. میرعلی، محمدعلی. (1395). نقش سیدجمال در تغییر نظام آموزشی الازهر و تاثیر آن بر تحولات اجتماعی سیاسی عصر معاصر. معرفت فرهنگی اجتماعی. سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 26، صص133-152.
  31. یوسفی، بتول. (1390). بررسی و نقد دیدگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی و محمد عبده در سیر استعلایی بیداری اسلامی. جستارهای سیاسی معاصر. سال دوم، شماره دوم، صص91-112.
  32. Tabesh Noor; Muzhda. (2019). An Attitude to the Intellectual and Political thought of Seyed Jamaluddin Afghan. International Journal of Innovative Research and Scientific Studies, 2 (3) 2019, Pp39-44.
دوره 3، شماره 4
فصلنامه زمستان
اسفند 1401
صفحه 143-178
  • تاریخ دریافت: 22 دی 1401
  • تاریخ بازنگری: 05 بهمن 1401
  • تاریخ پذیرش: 07 اسفند 1401
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1401