انتظارات از حوزه علمیه تمدنی با نگاه به بیانات مقام معظم رهبری؛ بررسی انتقادی برنامه جدید ابلاغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در سال 1401

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 طلبه سطح چهار حوزه علمیه، قم، ایران

2 گروه معارف اسلامی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

چکیده

شیعه به عنوان مذهب اصیل اسلامی از سازماندهی نیرومند روحانیت تحت اشراف سازمان حوزه علمیه برخوردار است. این نهاد با وقوع انقلاب اسلامی، تحولات بسیاری به خود دیده و در مراحل مختلف تغییرات ساختاری و محتوایی داشته است. آخرین این تحولات، برنامه‌ای است که با آغاز سال تحصیلی 1401 بعد از شش سال، کار تحقیقاتی و اجرای آزمایشی ابلاغ گردیده است. اینکه آیا در این برنامه ویژگی های حوزه تراز تمدن اسلامی بر اساس اندیشه مقام معظم رهبری لحاظ گردیده یا نه، پرسش پژوهش حاضر است. از این رو برنامه مذکور در مقایسه با برنامه قبلی با نگاهی انتقادی مورد بررسی قرار می گیرد و با بیان محاسن و معایبی که دارد، انتظارات مغفول در آن جهت نیل به حوزه علمیه تراز تمدن نوین اسلامی بر اساس منویات مقام معظم رهبری شناسایی و تبیین می گردد. در این پژوهش، شانزده ویژگی منحصر به فرد این برنامه که با برنامه قبلی متمایز است، شناسایی شده و انتظارات هفده‌گانه از بیانات اندیشه انقلابی مقام معظم رهبری استخراج شده است؛ در نهایت الگوی مناسبی برای حوزه علمیه در خور تمدن نوین اسلامی معرفی شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The expectations from the civilized seminary by looking at the statements of the Supreme Leader; Critical review of the new program announced by the management center of seminaries in 2023

نویسندگان [English]

  • ALI KARAMI 1
  • sayyed hasan mahdikhani sarvejahani 2
1 Level 4 student of seminary, Qom, Iran
2 Department of Islamic Studies, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
چکیده [English]

As an authentic Islamic religion, Shia has a powerful organization of clergy under the aristocracy of the seminary organization. With the occurrence of the Islamic revolution, this institution has seen many changes and has had structural and content changes in different stages. The last of these developments is the program that was announced at the beginning of the 1401 academic year after six years of research work and experimental implementation. Whether or not the characteristics of the level of Islamic civilization are considered in this program based on the thought of the Supreme Leader, is the question of the present research. Therefore, compared to the previous program, the mentioned program is examined with a critical eye, and by stating its merits and demerits, the missed expectations in order to reach the seminary level of modern Islamic civilization are identified and explained based on the menus of the Supreme Leader. be made In this research, sixteen unique features of this program, which are different from the previous program, have been identified, and seventeen expectations have been extracted from the statements of the Supreme Leader's revolutionary thought; Finally, a suitable model for the seminary suitable for the modern Islamic civilization has been introduced.

کلیدواژه‌ها [English]

  • seminary
  • modern Islamic civilization
  • Ayatollah Khamenei
  • transformation

Smiley face

  1. استادیان خانی علیرضا و مولوی وردنجانی عیسی (1399). بررسی نقش حوزه علمیه در ساخت بعد معرفتی تمدن اسلامی با تأکید بر اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه ای، نشریه علم و تمدن در اسلام، شماره 6، ص 91 تا 109.
  2. پیروزمند علیرضا (1396). انقلابی گری؛ هویت ساز حوزه و روحانیت، فصلنامه علوم سیاسی، شماره 80، ص 7 تا 24.
  3. تایلر رالف (1401)، اصول اساسی برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، پور ظهیر علی تقی، انتشارات آگه، نوبت چاپ 16، تهران، ایران.
  4. توکلی محمدی مرتضی (1396). گفتمان انقلاب اسلامی و حوزه علمیه انقلابی از دیدگاه مقام معظم رهبری، فصلنامه سیاست متعالیه، شماره 17، ص 117 تا 136.
  5. جلالی غلامرضا (1385). سیره نبوى، حوزه‌هاى علمیه و الگوسازى، مجله حوزه، شماره 138، ص 26 تا 50.
  6. دانایی‌فرد حسن (1395). تبیین بایسته‌های ایجاد تحول در مجامع علمی؛ بررسی موردی سیره علامه طباطبایی (ره) در ایجاد تحول در حوزه علمیه قم، دوفصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، دوره 10، شماره 1، ص 5 تا 58.
  7. دانشیار مرتضی (1391). اصطلاح حوزه علمیه: تاریخچه پیدایی و تحولات معنایی، پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی، سال 45، شماره یکم، ص 81 تا 93.
  8. رضوی سید عباس (1389). همبستگى حوزه‏هاى علمیه جهان اسلام در پرتو پیام‏رسانى دینى، مجله حوزه، شماره 157، ص 189 تا 248.
  9. سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه ای
  10. سعید احمدی حسن (1394). تحول در سیستم حوزه علمیه به سمت حوزة علمیه تمدن ساز برای تولید سیستم های اسلامی (ظرفیت های تمدن سازی)، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ص 30 تا 61.
  11. سلیمی علی (1397). کاربرد تحلیل محتوای کیفی در استخراج تحلیل های اجتماعیِ قرآن کریم: گزارشی تحلیلی از روش یک تحقیق، فصلنامه روش شناسی علوم انسانی، سال 24، شماره 97، ص 75 تا 99.
  12. صفوی سید عباس، احمدوند علی‌محمد (1400). تصویر مطلوب تمدن اسلامی، الزامات و نتایج حاصل از تحقق آن، فصلنامه آینده پژوهی انقلاب اسلامی، شماره 4، ص 177 تا 206.
  13. ضابط پور کاری غلامرضا (1396). نقش حوزه انقلابی در تمدن نوین اسلامی با تأکید بر اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فصلنامه سپهر سیاست، شماره 14، ص 185 تا 205.
  14. طباطبایی فر سید محسن (1396)، اجتهاد پویا؛ رویکرد حوزه انقلابی، فصلنامه علوم سیاسی، شماره 80، ص 73 تا 100.
  15. گزارش خبرگزاری فارس، آمار غیررسمی از اوضاع مساجد، https://www.farsnews.ir/news/14020230000437
  16. مقیمی سید محمد (1394)، مبانی سازمان و مدیریت، انتشارات راه دان، چاپ دوم، تهران، ایران.
  17. مؤسسه لوح و قلم (1398). منشور پانزده جلدی حوزه و روحانیت، جلد 4 اصلاح و تحول، چاپ اول، قم، ایران.
  18. میر چراغ خانی حسین (1395). مولفه‌های حوزه علمیه انقلابی از دیدگاه امام خمینی از دیدگاه امام خمینی و امام خامنه ای، فصلنامه پیام، شماره 121 و 122، ص 22 تا 39.
  19. میرزایی یحیی (1389)، حوزه‏هاى علمیه و شاخصه‏هاى حضور جهانى، مجله حوزه، شماره 157، ص 35 تا 58.
  20. واعظی رضا و محمدی محسن (1396)، الگویی برای ارزیابی خط مشی های عمومی در ایران مطالعه خط مشی مالیات بر ارزش افزوده، فصلنامه چشم انداز مدیریت دولتی، ش 29، ص 48 تا 72.
دوره 4، شماره 1
فصلنامه بهار
خرداد 1402
صفحه 11-37
  • تاریخ دریافت: 14 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 02 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 29 اردیبهشت 1402
  • تاریخ انتشار: 30 خرداد 1402