شناسایی راهبرد رسانه در تقویت دینداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار علوم ارتباطات گروه علوم اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری ، سبزوار ، ایران.

2 دانشگاه پیام نور

چکیده

بررسی ظرفیت ها و توانمندی های رسانه در تقویت مسائل دینی به ویژه در جامعه دینی از اهمیت شایانی برخوردار است. لذا سوال اصلی تحقیق حاضر این است که راهبرد های رسانه ملی در تقویت دینداری چیست. در این تحقیق، از روش مصاحبه و SWOTبرای شناسایی محیط داخلی و خارجی رسانه ملی و تعیین مهمترین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها استفاده گردیدند. جامعه آماری کارشناسان دین و مدیریان و برنامه سازاین و متخصصان رسانه می باشد و روش نمونه گیری برای بخش کیفی از نوع هدفمند بود و با انجام 16 مصاحبه داده های به اشباع رسید. یافته های پژوهش حاکی از این است که برخورداری از منابع مالی و زیرساختی مناسب، سلامت و خانواده محوری، برجستگی همگرایی در محتوای تولیدات رسانه ، مهمترین نقاط قوت؛ جوان گرا نبودن و کلی نگری به مسائل دینی در برنامه های تولیدی مهمترین نقاط ضعف می باشند .همچنین هجمه های محتوای غیراخلاقی شبکه های ماهواره ای، برتری ارزشی محتوای گفتمان اسلامی، مهمترین فرصتها؛ و تردید افکنی در اعتبار و اقتدار متولیان دین مهمترین تهدیده پیش روی تلویزیون در تقویت دینداری می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying media strategy in strengthening religiosity

نویسندگان [English]

  • Saeid faramarziani 1
  • masomeh ghasemi 2
1 استادیار علوم ارتباطات گروه علوم اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری ، سبزوار ، ایران.
2 دانشگاه پیام نور
چکیده [English]

Abstract

Examining the capacities and capabilities of the media in strengthening religious issues is of great importance, especially in the religious society. Therefore, the main question of the current research is what are the strategies of the national media in strengthening religiosity. In this research, interview and SWOT methods were used to identify the internal and external environment of the national media and determine the most important strengths, weaknesses, opportunities and threats. The statistical population is religious experts, managers, program makers, and media specialists, and the sampling method for the qualitative part was purposeful, and data saturation was reached by conducting 16 interviews. The findings of the research indicate that having appropriate financial and infrastructural resources, health and family-centeredness, prominence of convergence in the content of media productions, the most important strengths; The lack of youth orientation and the overall view of religious issues in production programs are the most important weak points. Also, the attacks of immoral content on satellite channels, the value superiority of the content of Islamic discourse, the most important opportunities; And casting doubt on the credibility and authority of religious guardians is the most important threat facing television in strengthening religiosity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • media
  • religiosity
  • strategy
  • SWOT
  • television
دوره 5، شماره 4
فصلنامه زمستان
دی 1403
  • تاریخ دریافت: 02 مرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 29 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 08 آبان 1403
  • تاریخ انتشار: 01 دی 1403