آینده پژوهی کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع رسانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیارگروه آموزشی ارتباطات وکسب وکار،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاداسلامی واحداصفهان(خوراسگان)، اصفهان،ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه ،دانشکده حکمرانی ،دانشگاه آزاداسلامی واحداصفهان(خوراسگان) ،اصفهان، ایران

3 کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی از داشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد،مشهد، ایران

چکیده

پیشرفت های زیادی تاکنون پیرامون کاربردهای هوش مصنوعی در رسانه انجام شده است، اما هنوز رویکردهای مربوط به هوش مصنوعی درحوزه رسانه کاملا مشخص نیست. در این پژوهش تلاش شده تا تأثیرات این کاربردها بر رسانه پیش بینی شود. روش انجام این تحقیق، آینده‌پژوهی بارویکرد تجسم سازی است. به همین منظور بارویکرد دلفی وروش نمونه گیری هدفمند وابسته به معیار با 16 تن ازمتخصصان وکارشناسان حوزه رسانه وهوش مصنوعی مصاحبه ساختار یافته انجام شد و نظرات آنها در این زمینه دریافت ویافته ها درجهت پاسخ به سوالات پژوهش مبتنی بر سناریوهای پیشنهادی تحقیق دسته بندی شدوسوالاتی ازجمله اینکه چگونه می توان کاربردهای هوش مصنوعی رادررسانه توصیف کرد،پرسیده شد. نتایج نشان داد که توسعه سریع،پیش بینی سناریوهای تحول آفرین،میزان خطای کم،کیفیت محتوا،تولیدآثارخلاقانه تر،الگوریتم سنجش مخاطب وتاثیرچت بات ها دراستخدام نیروی انسانی سازمان های رسانه ای موثراست. نقش هوش مصنوعی در شکل‌دهی به آموزش و توسعه مهارت در بخش رسانه، نیاز به یادگیری مداوم و سازگاری با پیشرفت‌های فناوری را برجسته می‌کند. پرداختن به چالش‌هایی که صنعت با آن مواجه است، از جمله نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی، بر اهمیت شیوه‌های اخلاقی، شفافیت و تلاش‌های مشترک برای یافتن راه‌حل‌های مؤثر تأکید می‌کند.با نگاهی به آینده، پتانسیل هوش مصنوعی برای تأثیرگذاری بیشتر بر تولید محتوا، توزیع و تعامل مخاطبان بسیار زیاد است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Future studies of artificial intelligence applications in media industries

نویسندگان [English]

  • Faezeh Taghipour 1
  • Vahid Bektashi 2
  • Ali Janghorban 3
1 Associate Professor, Department of Communication and Business, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran
2 PhD student in Media Management, Faculty of Governance, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran
3 MSc the field of health care Management, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
چکیده [English]

Many advances have been made so far around the applications of artificial intelligence in the media, but the approaches related to artificial intelligence in the field of media are still not completely clear. In this research, an attempt has been made to predict the effects of these applications on the media.The method of conducting this research is the prospective study of the productivity of visualization. For this purpose, a structured interview was conducted with 16 experts and experts in the field of media and artificial intelligence using the Delphi method and the purposeful sampling method based on the criteria, and their opinions in this field were received and categorized in order to answer the research questions based on the proposed research scenarios. It was asked how to describe the applications of artificial intelligence in the media. The results showed that rapid development, prediction of transformative scenarios, low error rate, quality of content, production of more creative works, algorithm of audience measurement and the effect of chatbots are effective in recruiting human resources of media organizations. The role of artificial intelligence in shaping education and skill development in the media sector highlights the need to continuously learn and adapt to technological advances. Addressing the challenges facing the industry, including privacy concerns, underscores the importance of ethical practices, transparency, and collaborative efforts to find effective solutions. Looking ahead, AI's potential to further influence content creation, distribution and There is a lot of audience interaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • application of artificial intelligence
  • intelligent media
  • digital audience
  • robot journalism