وضعیت پسااستعماری جهان و راهبردهای تربیتی آن (مقایسۀ انسان منتظر و پساانسان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران

چکیده

اصلاح وضعیت استعماری جهان و رسیدن به روشناییِ جهان پسااستعماری، همواره دغدغه بشر بوده است. در دوره معاصر داعیه‌داران آزادی، مفهوم آزادی را بیش از هر چیز در خدمت اهداف استعماری خود درآورده‌اند. اما برخی از متأخرترین جریان‌های‌ فکری بشر از این وضعیت روی‌گردان‌اند و در تلاش برای ساختن شرایط متعالی در هستی می‌باشند تا گونه‌های تازه‌ای از آزادی فردی و جمعی را برای انسان ابداع نمایند. داعیه ایجاد شرایط پسااستعماری توسط جریان پساانسان‌گرایی با ارتقای شرایط انسانی در بعد مادی دنبال می‌شود و همین هدف با جریان دینی (رهنامه خلافت صالحان)، از طریق تعالی انسان در بعد مادی-معنوی صورت‌بندی شده است. هدف این پژوهش ترسیم وضعیت پسااستعماری جهان با دو روایت پساانسان و انسان منتظر و ارائه راهبردهای تربیتی برای تحقق آن است. این پژوهش با روش توصیفی–تحلیلی نگاشته شده است و یافته‌ها حاکیست راهبرد تربیتی پساانسان-گرایان برای ایجاد وضعیت پسااستعماری، گفتمان است و راهبرد انسان منتظر دارای سه قالب شناختی، هویتی و مدیریتی است؛ این راهبردها با ظرفیت‌های متوسع خود، رافع معضلات گفتمان‌محوری هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The post-colonial state of the world and its educational strategies (Comparison of waiting man and human)

نویسنده [English]

  • Parastoo Mesbahi Jamshid
Assistant Professor, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Correcting the colonial situation of the world and reaching the enlightenment of the post-colonial world has always been the concern of mankind. In the contemporary era, freedom seekers have used the concept of freedom more than anything to serve their colonial goals. However, some of the most recent trends of human thought have turned away from this situation and are trying to create superior conditions in existence in order to invent new types of individual and collective freedom for humans.The claim of creating post-colonial conditions by post-humanism is pursued by improving human conditions in the material dimension, and the same goal has been formulated by the religious movement (Khilafah Salihan Guide) through human excellence in the material-spiritual dimension. The purpose of this research is to outline the post-colonial state of the world with two narratives of the post-man and the waiting man and to provide educational strategies for its realization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Post-colonialism
  • education
  • discourse
  • human
  • waiting man
دوره 6، شماره 2
فصلنامه تابستان
تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 20 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 26 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 24 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 01 تیر 1404