واکاوی مولفه‌های توانمندسازی روانشناختی نوجوان تراز انقلاب اسلامی با توجه به بیانات رهبر انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره دانشکده روانشناسی و مشاوره .دانشگاه علامه طباطبایی.تهران.ایران

2 دانشیار گروه مشاوره دانشکده روانشناسی و مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی،تهران.ایران

3 استادیارگروه آینده پژوهی پژوهشکده حضرت ولی عصر(عج)، دانشگاه جامع امام حسین(ع)،تهران،ایران

4 استاد دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران.تهران.ایران

چکیده

رویکردهای توانمندسازی یک چارچوب مفهومی مورد توجه است که بکارگیری آن موجب ارتقای سبک زندگی سالم میان نوجوانان می‌شود. غالب الگوهای ارائه شده در زمینه توانمندسازی روانشناختی نوجوانان، علیرغم تفاوت‌ها،تنوع و همچنین ارتقا و تکامل در طول زمان، برخاسته از جهان‌بینی و ایدئولوژی حاکم پس از رنسانس بوده و خواسته و ناخواسته مبتنی بر سبک زندگی غربی است.از سوی دیگر کیفیت تحقق اهداف و آرمان‌های بلند انقلاب ریشه در تربیت نوجوانان توانمندی دارد که در آینده نقش، ماموریت و رسالت و کارکرد خود را در این راستا ایفا نموده و بسترساز توسعه و ساخت تمدن اسلامی در عصر حاضر باشند. دیدگاه‌ها و نظرهای مفصلی که نسبت به نوجوان تراز انقلاب اسلامی و مسائل مرتبط با آن در سخنرانی‌های رهبر انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی نظام وجود دارد ، با توجه به هدف پژوهش حاضر مبنی بر استخراج مولفه‌های توانمندساز روانشناختی از بیانات رهبر انقلاب و اسناد بالادستی ، با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون مورد واکاوی قرار گرفت. یافته‌های پژوهش دربرگیرنده ده مضمون فراگیرِ 1.امیدمندی 2.اراده‌مندی 3.کنشگری انقلابی 4.خودسازی فکری 5.آگاهی به زمان 6.علم‌آموزی 7.عدالت‌ورزی 8.خانواده محوری 9.دین مداری و10. غیرت ملی؛ بیست و سه مضمون سازمان-دهنده و نود و دو مضمون پایه‌ای است. با توجه به افق و چشم انداز غنی و ارزشمند انقلاب اسلامی ایران از یک سو و ضرورت تربیت نوجوانانی که با توجه به تراز انقلاب اسلامی توانمند نامیده شده و استمراردهنده حرکت انقلاب اسلامی بوده و راهبران آینده انقلاب اسلامی خواهند بود، استفاده از مولفه‌های تراز انقلاب و توانمندساز کننده نوجوان در تربیت نوجوانان مثمرثمر به نظر می‌رسد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the components of psychological empowerment of adolescents during the Islamic Revolution, considering the statements of the Leader of the Revolution and the statement of the second step of the Islamic Revolution.

نویسندگان [English]

  • maryam kakavandi chaghasefed 1
  • somaye kazemean 2
  • mohammad yoosefi 3
  • Mohammad Rahim Eiyazi 4
1 Counseling Department, Faculty of Psychology and Counseling, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Counseling Department, Faculty of Psychology and Counseling, Allameh Tabatabaei University
3 Assistant Professor, Future Studies Department, Imam Hussein University, Tehran, Iran
4 Professor, Faculty of Governance, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Empowerment approaches are a conceptual framework of interest, the application of which promotes a healthy lifestyle among adolescents. Most of the models presented in the field of psychological empowerment of adolescents, despite their differences, diversity, and also their advancement and evolution over time, are derived from the worldview and ideology prevailing after the Renaissance and are willingly or unwillingly based on the Western lifestyle. On the other hand, the quality of realizing the high goals and ideals of the revolution is rooted in educating capable adolescents who will play their role, mission, and function in this regard in the future and will be the foundation for the development and construction of Islamic civilization in the present era. The detailed views and opinions that exist regarding the adolescent of the Islamic Revolution and related issues in the speeches of the Leader of the Islamic Revolution and the documents of the upper echelons of the system were analyzed using a qualitative approach and the method of content analysis, considering the aim of the present study, which is to extract psychological empowerment components from the statements of the Leader of the Revolution and the documents of the upper echelons. The research findings include ten comprehensive themes: 1. Hopefulness, 2. Willpower, 3. Revolutionary activism, 4. Intellectual self-development, 5. Awareness of time, 6. Learning knowledge, 7. Justice, 8. Family-centeredness, 9. Religion-orientedness, and 10. National zeal; twenty-three organizing themes and ninety-two basic themes. Considering the rich and valuable horizon and perspective of the Islamic Revolution of Iran on the one hand, and the necessity of educating adolescents who, according to the level of the Islamic Revolution, have been called capable and will continue the movement of the Islamic Revolution

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adolescents at the Revolution Level"
  • Adolescent Empowerment"
  • "
  • Components of Psychological Empowerment at the Revolution Level"
دوره 6، شماره 2
فصلنامه تابستان
تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 13 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 06 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 01 تیر 1404