سناریو های تبلیغ دین در شبکه‌های اجتماعی مجازی در افق ده‌ساله

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش حکمرانی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 کارشناس ارشد معارف اسلامی و تبلیغ، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

چکیده

هدف تعیین سناریوهای تبلیغ دین در شبکه‌های اجتماعی مجازی در افق ده سال آینده است. برای ترسیم سناریوها از روش‌های تحلیل مضمون، ماتریس تحلیلی شبکه اثرات و عدم قطعیت و روایتگری استفاده شده است و روش سناریو، برای مجموعه این روش‌ها، وحدت و یگانگی به ارمغان آورده است. در مجموع 40 نفر از خبرگان تبلیغی، 13 نفر به‌صورت مصاحبه نیمه ساختار یافته و 27 نفر در قالب پرسش‌نامه مشارکت داشتند. با تمرکز بر اطلاعات بافتاری از چهار حوزه شامل؛ تبلیغ دین(9)، شبکه‌های اجتماعی(15)، حوزه فناوری(8) و حوزه اجتماعی – فرهنگی(11) و در مجموع (42) نیروهای پیشران و عوامل کلیدی مرتبط با آینده شناسایی گردید. 42 متغیر به‌دست‌آمدۀ به‌عنوان ورودی شبکه اثرات و عدم قطعیت شده‌اند. با مشارکت خبرگان در نتیجه «دین مجازی» و «تنوع ابزارهای تبلیغ دین» به‌عنوان عناصر دارای عدم قطعیت بحرانی شناخته شده‌اند که فضای آینده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و بر اساس این دو عدم قطعیت بحرانی، چهار سناریو: هم تکاملی؛ یک‌سویگی؛ مواجهه و ظرفیت خالی با تأکید بر ساختار هر سناریو، روایت شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Scenarios of Propagation of Religion in virtual social networks in the ten-year horizon

نویسندگان [English]

  • hassan ghoroneh 1
  • fateme ghaani 2
  • azam babaki rad 3
1 Assistant Professor, Department of Governance, Faculty of Law and Political Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Department of Islamic Sciences , Faculty of Human Sciences , Imam Reza International University , Mashhad , Iran
3 Assistant Professor, Department of Public Administration, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
چکیده [English]

The goal is to determine the scenarios of religion promotion in virtual social networks in the horizon of the next ten years. To scenario bulding, thematic analysis methods, the analytical matrix of the network of impacts and uncertainty, and narrative have been used, and the scenario method has brought unity to the collection of these methods. A total of 40 Tablighi experts, 13 participated in a semi-structured interview and 27 participated in a questionnaire.

By focusing on context information from four areas including; Propagation of religion (9), social networks (15), technological field (8) and socio-cultural field (11) and in total (42) driving forces and key factors related to the future were identified. The 42 variables obtained as the input of the impacts and uncertainty network. With the participation of experts, as a result, "virtual religion" and "diversity of religious propagation tools" are known as elements with critical uncertainty that affect the future space, and based on these two critical uncertainties, four scenarios: (1)co-evolutionary; (2) unilateral; (3)Encountering and(4) empty capacity is narrated with emphasis on the structure of each scenario.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: virtual social networks
  • Propagation of Religion
  • virtual religion
  • scenario
دوره 6، شماره 2
فصلنامه تابستان
تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 25 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 31 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 01 تیر 1404