ارائه مدل تکمیلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس نیاز نسل آلفا تا سال 1418

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه علمی مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر تلاشی است به‌منظور ارائه مدل تکمیلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس نسل آلفا تا سال 1418 مبتنی بر استمرار روندهای کنونی در آینده(آینده محتمل) با توجه به نزدیک شدن به افق 1404 سند تحول بنیادین آ.پ.
روش: این پژوهش از منظر هدف کاربردی، و در زمره پژوهشهای کیفی قلمداد میشود. مقاله حاضر دارای دو گام جهت تحقق هدف پژوهش است: گام نخست CLA و گام دوم تحلیل میک مک.
یافته‌ها: در این مدل با توجه به پژوهش های انجام شده حوزه سند تحول بنیادین و نظر خبرگان در مصاحبه لایه ای، یک مدل سه وجهی جهت تکمیلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس نسل آلفا مشخص و تبیین شده است.
نتیجه گیری: ساختار فعلی سند تحول بنیادین، به دلیل عدم انعطاف‌پذیری، ضعف در رویکردهای یادگیری ترکیبی، عدم تناسب با سبک‌های یادگیری دیجیتال‌محور، و عدم برخورداری از زیرساخت‌های لازم برای تحقق عدالت آموزشی، با چالش‌های متعددی مواجه است. نسل آلفا، به عنوان نسلی که در بستر فناوری‌های هوشمند رشد یافته است، نیازمند روش‌های آموزشی نوین مبتنی بر تعامل، شخصی‌سازی یادگیری و بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور است. بسیاری از سیاست‌های موجود در سند تحول بنیادین، همچنان بر رویکردهای سنتی انتقال دانش تأکید داشته و نتوانسته است همگام با الزامات آموزشی این نسل حرکت کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a Complementary Model for the Fundamental Reform Document of Education Based on Generation needs of the Alpha by the Year 2039

نویسندگان [English]

  • Saeedeh Mirzaeifathabad 1
  • Afsaneh Zamani moghadam 2
  • Nadergholi ghourchian 2
1 Department of Educational Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of Educational Management, SR.C, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: The present study aims to propose a complementary model for the Fundamental Reform Document of Education (FRDE) based on Generation Alpha by the year 2039, assuming the continuation of current trends into the future (probable future), given the approaching horizon of 2025 for the FRDE.

Method: This research is applied in terms of its objective and is classified as a qualitative study. The study follows a two-step process to achieve its goal: the first step involves Causal Layered Analysis (CLA), and the second step employs the MICMAC analysis method.

Findings: Based on existing research on the FRDE and expert opinions gathered through layered interviews, a three-dimensional model has been identified and explained to complement the FRDE in alignment with Generation Alpha.

Conclusion: The current structure of the FRDE faces multiple challenges due to its lack of flexibility, weaknesses in blended learning approaches, incompatibility with digital-based learning styles, and insufficient infrastructure for ensuring educational equity. Generation Alpha, having grown up in an environment shaped by smart technologies, requires innovative educational methods based on interaction, personalized learning, and the utilization of emerging technologies. Many of the existing policies within the FRDE continue to emphasize traditional knowledge transmission approaches and have failed to align with the educational demands of this generation

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fundamental Reform Document of Education
  • Generation Alpha
  • Causal Layered Analysis
دوره 6، شماره 2
فصلنامه تابستان
تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 25 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 11 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 14 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 01 تیر 1404