رصد راهبردهای جنگ نرم ماهواره‌ای نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی ایران(باتأکیدبر میزان تأثیرگذاری بر نسل جوانان آینده‌ساز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: دکتری آینده پژوهی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد رشته مدیریت، دانشگاه افسری امام حسین(ع)، تهران، ایران

3 استادیار و عضو هیئت علامی دانشگاه افسری امام حسین(ع)، گروه عملیات روانی و تهدیدات نرم، دانشگاه افسری امام حسین(ع)، تهران، ایران

4 دکتری سیاستگذاری دفاعی، دانشگاه علی دفاع ملی، تهران، ایران

چکیده

هدف این تحقیق، بیان نظریه‌های مختلف جنگ نرم ماهواره‌ای، بررسی ابعاد مختلف و میزان تأثیرگذاری بر عقاید نسل جوانان آینده‌ساز است که درراستای تحقق براندازی نرم حکومت جمهوری اسلامی ایران صورت می‌پذیرد و راهکارهای متعدد را برای مبارزه با تهدیدات ناشی از آن در آینده را بررسی می‌کند. روش تحقیق در این مقاله از نوع روش تحقیق کیفی، به شیوه  تحلیل مضمون بوده و برخی از قسمت‌های تحقیق نیز حاصل استنباط حرفه‌ای نگارندگان از میان متون مختلف موردمطالعه می‌باشد و ابزار جمع‌آوری اطلاعات آن نیز مطالعه کتابخانه‌ای است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مهم‌ترین نقش جنگ نرم ماهواره‌ای در بخش رسانه‌ها و به‌خصوص رسانه‌های الکترونیکى است که باتوجه‌به قابلیت‌ها و کارکردهایی که دارند، می‌توانند درجهت حفظ سلامت و بهداشت روان و به‌عنوان یکی از عوامل تسهیل‌کننده هویت‌یابی برای جوانان کاربرد داشته و یا زمینه‌ساز بحران هویت و بیگانگی افراد از فرهنگ، ارزش‌ها و باورهای خود در آینده‌ای نزدیک شوند. مهم‌ترین راهبردهای  اساسی برای حل این مشکل باتوجه‌به اینکه بخش مهم هویت جوانان در درون جامعه شکل می گیرد، این است که  چنانچه نهادهای خانواده، مراکز آموزشی و محیط اجتماعی به وظیفه خود درقبال اعطای شخصیت و هویت مناسب، نسبت به افراد تحت پوشش خود خوب عمل کنند، می‌توانند زمینه مهمی برای رشد و شکوفایی خودباوری اجتماعى، خوداتکایى،خودیابى، آزاداندیشى، اعتماد‌به‌نفس، استقلال‌خواهى، عدم وابستگى، عزت‌نفس، رشد و توسعه و فتح قله‌های کمال فردی و اجتماعی میان جوانان آینده ساز باشد.

کلیدواژه‌ها


Smiley face

الیاسی، محمدحسین (1388)، عملیات روانی امریکا علیه جهان اسلام، فصلنامه سیاسی علمی اخوت، (6) .
  جنیدی، رضا (1393)، تکنیک‌های عملیات روانی  و شیوه‌های مقابله با آن، تهران: انتشارات آستان قدس رضوی.
  خانی، محمدحسن (1381)، استراتژی امنیت ملی امریکا، ترجمه دکترمحمد حسنخانی و علی آدمی ابرقوئی، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
  خبرگزاری فارس (1384)، گزارش استماع کمیته روابط بین‌الملل مجلس امریکا، پایگاه اینترنتی خبرگزاری فاکس،28/12/84 .
  خبرگزاری فارس (1392)، نقش ‌رسانه ‌در ‌ناتوی ‌فرهنگی، ۹۲/۱۲/۱۱
  دهقانی فیروزآبادی، سیدجلال (1382)، شکست عراق، استراتژی امریکا، سناریوهای ایران؛ تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
 ساروخانی، باقر؛ چرامی، شهرزاد و ازکیا، مصطفی (1397)، مطالعه جامعه‌شناختی جنگ نرم در بافت‌های شهری باتأکیدبر راهبردهای رسانه ملی در شهر ایرانی- اسلامی، مجله مطالعات جامعه‎شناسی (11).
  حسینی ، حسن (1385)، «بولتونیسم» ابعاد نظری و عملی آن در راهبرد امنیت ملی آمریکا. 
سراج ،رضا (1400)، تواصی به حق: برای شکست پروژه «ایران ضعیف"متن مصاحبه روزنامه مشرق با رضا سراج، پژوهشگر و استاد و محقق برجسته دانشگاه تهران درمورد تأثیرگذاری ماهواره‌ها و سایر رسانه‌های استکباری بر دعوت از مردم مبنی‌بر عدم مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد1400 در پروزه ایران ضعیف و راهکارهای مقابله با جنگ ماهواره‌ای دشمن، (21خرداد1400).
عرفانی‌راد ، بهرام (1394)، رساله دکتری تبیین رویکرد تأمین اجتماعی در دولت اسلامی و نقش آن در خنثی‌سازی تهدیدات نرم اقتصادی"  دانشکده مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی  دانشگاه جامع امام حسین(ع)، استاد راهنما: دکتر الیاس نادران.
عصاریان‌نژاد، حسین (1388)، تهدید رسانه‌ای و راهبردهای مقابله، تهران : دانشگاه عالی دفاع ملی.
 فیروزکوهی، مهدی (1388)،"راهکارهای مقابله با جنگ نرم"متن مصاحبه پژوهشگر برجسته دانشگاه با روزنامه کیهان در مورخه 15/10/1388.
 قدیریان، محمود (1383)، عملیات روانی، تهران : دانشکده علوم و فنون فارابی.
کاظمی، سیدعلی‌اصغر (1378)، روابط بین‌الملل در تئوری و در عمل، تهران: نشر قومس.
گزارش ملی جوانان پیرامون استفاده از رسانه‌های جمعی (1381)، تهران: سازمان ملی جوانان.
 لطفیان کریم، ابراهیم (1383)، تحلیل روند عملیات روانی در نبرد سلطه، فصلنامه عملیات روانی شماره7، زمستان.
لطفیان کریم، ابراهیم (1396)، سه قانون عملکرد در بازنویسی آینده زندگی و سازمان شما، تهران: مرکز مطالعات سرمایه‌های انسانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
 لطفیان کریم، ابراهیم؛ الیاسی، محمدحسین و مرادی، حجت‌الله (1387)، رساله "رصد میزان تأثیر عملیات روانی رسانه‌های استکبار بر کارآیی مدیران نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، تهران، دانشکده فرماندهی و ستاد.
مجموعه بیانات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی)، نسخه چاپی فیش‌های بیانات معظم‌له در سخنرانی‌های مختلف تلویزیونی در سال1399.
مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اداره کل سنجش (1381)، «نظرسنجی از ساکنان 31 شهر درباره‌  استفاده از شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای، شماره 13.
ملکی‌تبار، مجید (1386)، بررسی تأثیرات ماهواره بر باورها و ارزش‌های دینی و عقیدتی جوانان به‌منظور آسیب‌شناختی آن و ارائه راهبرد مناسب درراستای امنیت ملی، پایان‌نامه دکتری، دانشگاه عالی دفاع ملی تهران.
منطقی، مرتضی (1380)، جامعه‌پذیری ضد جامعه‌پذیری، همایش آسیب‌شناسی تربیت دینی در آموزش‌وپرورش.
مهرداد، هرمز (1380)، مقدمه‌ای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی، انتشارات فاران.
نصر، صلاح (1381)، جنگ روانی، ترجمه محمود حقیقت ‌کاشانی، تهران: انتشارات سروش، چاپ دوم.
سایت مرکز آمار ایران
Iran and the greater Middle East By 2020,(2012) Clingendael,Netherland.
Richard T. Schaefer, Robert P. Lamm (1992) - Social problems,McGraw-Hill Publication - 712 pages.
The National Security Strategy Document 2019 is whitehouse.gov.publication.
Entre Espoir et Crainte: Un Nouvel Iran???(2019) - Service Canadien du Renseignement de Sécurité Canada.Ca(France).
www.mohammad83.mihanblog.com
www.farhangi.um.ac.ir