آینده پژوهی از دیدگاه فلسفه : جستاری در دیدگاه های پیشْ نگرانۀ صدرالمتألّهین شیرازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری فلسفه وکلام اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشکده حقوق و علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

3 استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس زینبیه پیشوا، تهران، ایران

چکیده

فلسفه، دانشی است که مبادی تصوری و مبانی تصدیقی دیگر علوم را پی ریزی می‌‌‌‌کند و علوم، مبانی خود را بر اساس فلسفه تنظیم و استوار می کنند.آینده پژوهی نیز بعنوان دانشی نو پدید نیازمند بررسی های معرفتیِ فلسفی می باشد. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که با توجه به اندیشه های فلسفی ملاصدرا، آینده بر اساس کدام اصول استوار خواهد شد و چه آینده ای و چگونه آینده ای رقم خواهد خورد؟. هدف این مطالعه شناخت آینده از منظر نگاه صدرایی به مسأله آینده است روش تحقیق در این پژوهش کتابخانه ای است که گردآوری اطلاعات با رجوع به آثار دست اول و معتبر به دست می آید. در این پژوهش، روش تحلیل اسناد، با روش استدلال منطقی از طریق بیان مقدمات، و تحصیلِ نتیجه بر اساس غور در اندیشه ملاصدرا، انجام میگیرد. بر اساس آراء صدرا، آینده-نه مفهوم زمانی آن، بلکه مصادیق پدیداری آن دارای وجود جسمانی بوده و در نهایت روحانیّت پیدا کرده و باقی خواهند بود. از طرفی وی بعنوان یک فیلسوف، با قبول اصل علیّت؛ قائل به این است که باید بین علت و معلول سنخیّت و ربط برقرار باشد؛ و زمانْ جوهر مادیِ متغیّر الذات و متجددالهویت است یا مقدارِ تجدد و بی قراریِ آن و بُعد چهارم مادّه است. بنابراین آیندهْ معلولِ علل است که شناخت آینده مستلزم شتاخت علّت تامّۀ هر پدیده ای می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Philosophical Futurism: An Inquiry into the Perspectives of Sadr ol-Motallehin Shirazi

نویسندگان [English]

  • Mohsen Hakimi 1
  • Fateme Hami Kagar 2
  • Hajar Tajik 3
1 Corresponding Author, Ph.D. Candidate, Department of Islamic Philosophy and Theology, Islamic Azad University, Central Tehran branch, Tehran, Iran
2 Ph.D. Candidate, Department of Sociology, Faculty of Law and Humanities, Kashan University, Kashan, Iran
3 Instructor, Department of Islamic Sciences, Farhangian University, Zainbieh-Pishwa Campus, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Philosophy is a science that lays the theoretical foundations and affirmative foundations of other sciences, and the sciences formulate and establish their foundations based on philosophy. Futurism, as a new science, needs philosophical epistemological studies. The main question of the present study is that according to Mulla Sadra's philosophical ideas, the future will be based on which principles and what future and how the future will be determined? The purpose of this study is to know the future from Sadra's point of view on the future issue in order to take a step in producing indigenous futures studies knowledge. The research method in this research is a library that collects information by referring to first-hand and authentic works. The method of document analysis is done by the method of logical deductive reasoning by stating the premise, and studying the result from the said premise. This method is called the reasoning and rational method, which is useful for certainty and brings the researcher inner confidence. According to Sadra, the future - not its temporal meaning but its phenomenological examples - has a physical existence and will eventually be and will remain spiritual. On the other hand, as a philosopher, by accepting the principle of causality; Believes that there must be a connection between cause and effect; And the time of the material essence is the change of essence and modernity of identity or the amount of its modernity and restlessness and the fourth dimension of matter. Therefore, the disabled future is the causes that knowing the future requires understanding the complete cause of any phenomenon

کلیدواژه‌ها [English]

  • Molla Sadra
  • Futures Study. the Philosophy of Futures Study
  • Argumentative Method
  • Foresight

Smiley face

ایمان، محمدتقی.(1399). فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ پنجم.
برنجکار، رضا.(1398). آشنایی با علوم اسلامی، تهران: سمت، چاپ سیزدهم.
بی نام.(1386). الفبای آینده پژوهی، فصلنامه مطالعات بسیج: 10(34).
بی نام.(1390). آینده پژوهی: پژوهش هایی درباره آینده (مجموعه مقالات)، قم: فصلنامه انتظار موعود.
پایا، علی .(1384). ملاحظاتی شتابزده در باب معرفت شناسی آینده اندیشی، مجموعه مقالات و سخنرانی های نخستین کارگاه آینده اندیشی؛ تهران:مرکزتحقیقات سیاست علمی کشور، وزارت آموزش، تحقیقات و فناوری.
پیرمرادی، محمدجواد.(1397). از فلسفه یونانیان تا حکمت ایمانیان، تهران: انتشارات دانشگاه جامع امام حسین(ع)، چاپ اول.
حاکمی، محسن؛ صائمی، داوود(1400). تحقّق ماهیّاتِ امکانی درآینده، با ابتناءِ بر امکان استقبالی، فصلنامه آینده پژوهی انقلاب اسلامی، 2(4): 160-185.
حاکمی، محسن؛ حیدری پور، محمد؛ تاجیک، هاجر.(1399) بررسیدن  مفهوم زمان براساس آراء ابن سینادر نسبتِ با مطالعات آینده پژوهی، فصلنامه آینده پژوهی انقلاب اسلامی، 2(3): 170-200.
حجت، مینو.(1385) امکان تقرب آراء هراکلیتوس و صدرالمتالهین در باب صیرورت، فصلنامه آینه معرفت،(9)2: 26-47.
حسینی،راضیه؛ حسینی، الهام.(1394). آینده پژوهی اسلامی، امکان پذیری و چگونگی تحقق، کنفرانس ملی اقیانوس مدیریت، دوره اول.
طباطبایی، محمدحسین.(1392) بدایه الحکمه، قم: مؤسسة النشر الإسلامی، چاپ چهاردهم.
طباطبایی، محمدحسین.(1386). نهایه الحکمه، دوره3جلدی، قم: مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ چهارم.
فاضل قانع، حمید.(1388). آینده پژوهی و جامعه مطلوب اسلامی، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی: 1(1): 45-68.
فیاضی، غلام رضا.(1398). درس نامه علم النفس فلسفی، تحقیق و تدوین: محمد تقی یوسفی، تهران: سمت، چاپ پنجم.
عیوضی،محمدرحیم؛ پدرام، عبدالرحیم.(1393). امکان پذیری و چگونگی تحقق آینده پژوهی اسلامی، فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود: 8(29)، 20-44.
سبزواری، ملاهادی.(1379) شرح المنظومه، تهران: نشر ناب.
سروش، عبدالکریم.(۱۳۸۶). نهاد ناآرام جهان، تهران: انتشارات صراط،چاپ دهم.
صادقی، افلاطون.(1396). فلسفه تطبیقی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ اول.
صدرالدین شیرازی(ملاصدرا)، محمد بن ابراهیم.‌(1425ه ق). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، دوره 9جلدی، قم: منشورات الطلیعه النور، الطبعه الخامسه.
صدرالدین‌شیرازی(ملاصدرا)، محمدبن‌ابراهیم.(1389). حکمت متعالیه در اسفار اربعه، دوره4جلدی، ترجمه محمد خواجوی، تهران: مولی، چاپ چهارم.
صدرالدین‌شیرازی(ملاصدرا)، محمدبن‌ابراهیم.(1360). الشواهد الربوبّیه، تعلیق و تصحیح و مقدمه سید جلال الدین آشتیانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم.
صدرالدین‌شیرازی(ملاصدرا)، محمدبن‌ابراهیم.(1363). رساله فی الحدوث، تهران: مولی، چاپ سوم.
صدرالدین شیرازی(ملاصدرا)، محمد بن ابراهیم‌.(1442ه ق). شرح الهدایة الأثیریة، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی‌، الطبعه الاول.
شکیبی، زینب؛ علم الهدی، سیدعلی؛ پیکانی، جلال.(1399). کلیات فلسفه، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ اول.
منطقی، محسن.(1391). در آمدی بر اسلام و آینده پژوهی، فصلنامه اسلام و پژوهش های مدیریتی:1(4)، 19-33.
مطهری، مرتضی.(1385) مجموعه آثار، تهران: انتشارات صدرا، چاپ دهم.
مصباح یزدی، محمدتقی.(1396). آموزش فلسفه، دوره 2جلدی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ هجدهم.
مؤمنی، فرشاد.(1384). چند نکته درباره چالشها و چشم اندازهای کاربست مطالعات آینده شناختی برای پیشبرد اهداف توسعه ملی، مجموعه مقالات و سخنرانی های نخستین کارگاه آینده اندیشی، تهران، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، وزارت آموزش، تحقیقات و فناوری.
عبودیت، عبدالرسول.(1395). درآمدی به نظام حکمت صدرائی، دوره 3جلدی(انسان شناسی)، تهران: سمت، چاپ چهارم.
توسلی، محمدحسن؛ اسدی، داوود.(1392). آینده پژوهی در اندیشه اسلامی، فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی، 9(23)، 23-66.
نبویان، محمد مهدی.(1395). جستارهایی در فلسفه اسلامی، قم: انتشارات حکمت اسلامی، چاپ اول.
Bell, W.(2009). Foundation of Futures Studies  Volume 1. Fifth prin . New Brunswick(U.S.A) and London(U.K): Transaction Publishers.
Cagnin, C; M. Keenan; R. Johnston; F. Scapolo .& R. Barra’ , Ed.(2008). Future-Oriented Technology Analysis . Strategic Intelligence for an Innovative Economy. Springer, Berlin.
Voros, J. (2007). On the Philosophical Foundations of Futures Research. In Knowing Tomorrow?: How science Deals with the Future. Eburon.
دوره 3، شماره 1
فصلنامه بهار
شهریور 1401
صفحه 95-119
  • تاریخ دریافت: 10 دی 1400
  • تاریخ بازنگری: 18 خرداد 1401
  • تاریخ پذیرش: 18 خرداد 1401
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1401