پیش‌بینی میزان تقاضای زیارت اربعین زائران ایرانی با استفاده از مدل گسسته‌ی مارکوف خاکستری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت سیستم‌ها، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت سیستمها، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

چکیده

آینده‌پژوهی مبتنی بر داده‌های گذشته، یکی از راهنمایان و راهگشایان مدیران و تصمیم‌گیران در تصمیم‌گیری است. امروزه پیش‌اندیشی، پیش‌بینی و پیش‌نگاری، یکی از حوزه‌های کلیدی مدیریت است و برای افزایش کیفیت خدمات مختلف، کاهش هزینه‌ها، و انطباق خدمت با منطقه‌ی نیاز خدمت از حیث زمان و مکان، شدیداً لازم و مورد توجه است. در این پژوهش، به همین منظور، با استفاده از مدل گسسته‌ی مارکوف خاکستری، به پیش‌بینی میزان تقاضای گردشگری زیارتی اربعین توسط زائران ایرانی در منطقه‌ی هدف پرداخته شده است. صنعت گردش‌گری یکی از صنایع کلیدی جوامع امروز است. یکی از شاخه‌های کلیدی این صنعت در مقیاس جهانی، شاخه‌ای است به نام گردش‌گری مکان‌های مذهبی که در تفکر دینی ذیل عنوان مشخص زیارت، دسته‌بندی شده و مورد پژوهش قرار می‌گیرد و به طور کلی، آن شکل و بخشی از گردش‌گری است که به نحوی به بازدید از یکی از مکان‌های مقدس و معمولاً شاهد و مراقد و مدافن بزرگان دین مرتبط است. یکی از مهمترین نقاط زیارتی جهان، شهر مقدس کربلا است که مشهد و مرقد امام سوم شیعیان، امام حسین علیه‌السلام و برادر ایشان، عباس‌بن علی علیه‌السلام است. همه ساله، در چهلمین روز شهادت ایشان (روز اربعین)، حجم زیادی از زائران، به صورت پیاده، فاصله‌ی شهرهای نجف تا کربلا را سپری می‌کنند. در سالیان اخیر و پس از سقوط دیکتاتوری رژیم بعث در عراق، امکان حضور جمعیت فراوانی در این مراسم زیارتی، فراهم شده است. همه‌گیری کرونا، برای چند سالی، روند رو به رشد زائران اربعین را دچار خدشه کرد اما با از سرگیری مجدد زیارت اربعین، طبیعی است که دولت‌های مرتبط با این اتفاق، باید برای برگزاری باشکوه‌تر این مراسم، برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های دقیق‌تری را صورت دهند. گام نخست این برنامه‌ریزی‌ها، براورد و پیش‌بینی دقیق‌تر تعداد زائران شرکت‌کننده در این واقعه است.

کلیدواژه‌ها


Smiley face