بررسی آینده‌اندیشی از منظر ماتٌریدیه و مقایسه آن با تشیع

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیر گروه و استادیار گروه آینده‌پژوهی، مرکز رصد و آینده‌پژوهی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

2 دانشجوی مقطع دکتری تخصصی آینده‌پژوهی، مرکز رصد و آینده‌پژوهی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

چکیده

هدف: در این پژوهش، هدف اصلی بررسی آینده‌اندیشی از منظر مکتب کلامی ماتریدیه اهل سنت و مقایسه آن با مکتب شیعه می‌باشد.

روش: این پژوهش با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوا و فراتحلیل کیفی درگام اول با بررسی محتوای منابع مرتبط با مکاتب فکری مورد بحث در موضوع تحقیق، به گردآوری، دسته‌بندی و جمع‌بندی نظریات در هر مکتب پرداخته و با مبنا قرار دادن اصول فکری ماتریدیه، تحلیل متقابل اصول را ازمنظر تفکر مکتب تشیع مورد بررسی قرار داده است.

یافته‌ها: براساس اصول فکری ماتریدیه که دارای ارتباط و تاثیر درآینده‌اندیشی‌می‌باشند، نوع و نحوه تاثیر آنها در آینده‌اندیشی به صورت طبقه‌بندی شده، تبیین شده است و با مکتب تشیع به صورت اجمالی، مورد مقایسه قرار گرفته است.

نتیجه‌گیری: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و تبیین و تحلیل اصول فکری ماتریدیه و تحلیل متقابل آن با اصول فکری شیعه و شناسایی نحوه و نوع تأثیر این اصول بر آینده‌اندیشی در این دو مکتب، نتیجه این بررسی‌ها در آینده‌اندیشی این دو مکتب، مطرح شده است. در واقع به طور خلاصه؛ ماتریدیه از آنجایی که در مبانی معرفتی، قائل به روش عقلی و نقلی و هم‌چنین شناخت شهودی و حسی هستند، لذا دارای ظرفیت‌های فکری و پایه دانشی لازم برای آینده‌اندیشی می‌باشند. در مکتب تشیع نیز، ساختن آینده با فهم شرایط آن و با تأثیر اراده انسان همراه با توجه به امدادهای الهی و باور به سنت‌ها و وعده‌های الهی اصلی‌ترین جوهره نگاه به آینده است.

کلیدواژه‌ها


Smiley face