رویکرد آینده نگرانه در تدوین برنامه هفتم توسعه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت،واحدبندرانزلی،دانشگاه آزاد اسلامی،بندرانزلی،ایران

چکیده

در تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه باید به استعدادهای منطقه و مشارکت های محلی توجه ویژه نمود. هدف پژوهش حاضر بررسی رویکرد آینده نگر مناسب در تدوین برنامه هفتم توسعه بوده و آن را مورد بررسی تحلیلی قرار داده و به همراه آن راهکار های لازم را ارائه می دهد. پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و از منظر نحوه جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در حوزه مطالعات توصیفی است. مقاله حاضر ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه اى و بررسى اسنادى به صورت نظرى و با استفاده از روش روش تجزیه و تحلیل شکاف به تحلیل شکاف بین  وضعیت موجود با اهداف در نظر گرفته شده پرداخته است..نتایج تحقیق نشان می دهد که پیـاده سـازی تفکـر توسعه منطقه ای در حوزه کارکردی فعالیتهای اقتصادی و اجتمـاعی و با استفاده از رویکرد آینده نگاری منطقه ای قابلیت تحقق پیدا میکند و در این چرخه تمایزها و استعدادهای منطقه ای  باید بصورت تفصیلی مورد توجه قرار گیرد.همچنین بایستی به منظور تامین عدالت مناطق و ایجاد فرصت برابر، دسترسی همگانی به خدمات و دستاوردهای توسعه و نیز در راستای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و به منظور ایجاد تعادل و بهره مندی از امکانات مناطق و ارتقای توانایی در برابر انواع تهدیدات، توجه به توسعه منطقه ای مورد توجه ویژه قرار گیرد.:یافته های این پژوهش با بررسی رویکرد آینده نگر توسعه در ایران قدرت مطالعه را در راستای یافتن نتایج معنی دار و کمک به برنامه ریزان و سیاستگذراران برنامه هفتم توسعه افزایش داده و از تحلیل آنها با تکیه بر مستندات جمع بندی مناسبی ارائه می دهد .  

کلیدواژه‌ها


Smiley face

  1. احمدی نژاد فاطمه، کمالی یحیی، شیخ زاده جوشانی صدیقه.(1400). بررسی چالش‌های اجرای سیاست‌های توسعه در ایران با استفاده از تحلیل مضمون. فرایند مدیریت و توسعه. ، ۳۴ (۲) ،۲۹-۶۲
  2. افشاری، اسداله، و امیرخانی شهرکی، محمدجواد. (1399). آینده پژوهی کارآفرینی و توسعه اقتصادی. پژوهش های علوم مدیریت، 2(2)،82-91.
  3. بزازاده،مهدی،داداش پور،هاشم،مطوف،شریف.(1393). بررسی و تحلیل عوامل کلیدی موثر بر توسعه منطقهای با رویکرد آینده نگاری منطقه ای، مطالعه موردی: استان آذربایجان غربی، ایران،برنامه ریزی فضایی،4(2(پیاپی13)،79-104.
  4. توکلی مرتضی، ابراهیمی آرام، حمیدی تهرانی سمیرا. (1397).تحلیل الگوی منطقه‌بندی آمایش سرزمین در ایران از پسامشروطه تا به حال. برنامه‌ریزی و آمایش فضا، ۲۲ (۱) ،۸۵-۱۲۳